Thursday, 13 December 2012

Diet Rasulullah SAW

 Assalamualaikum warahmatullah hi wabarakatuh...


♥اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم♥



Antara tatacara pemakanan sihat Rasulullah SAW adalah:
1. Rasulullah tidak minum susu sewaktu baginda memakan daging, ayam ataupun ikan.
2. Rasulullah SAW melarang meminum susu bersama cuka.
3. Elakkan meminum susu bersama makan buah.
4. Rasulullah SAW tidak makan ikan bersama daging, telur atau daun salad.
5. Rasulullah SAW memakan buah-buahan terlebih dahulu sebelum makan makanan berat.
6. Nabi Muhamad SAW biasa memakan bijirin seperti Habbatus Sawda’, barli dan oat.
7. Baginda SAW juga memakan roti yang diperbuat daripada gandum asli.
8. Buah tamar
9. Nabi SAW juga memakan buah-buahan lain seperti tembikai.
10. Di samping itu, Rasulullah SAW juga mengemari sayuran dari jenis mentimun (cucumber).
11. Nabi SAW juga menggalakkan penggambilan madu.
12. Nabi SAW sentiasa mengamalkan banyak meminum air
13. Nabi Muhamad SAW melarang manusia makan dengan banyak dan melampau.
14. Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasalam juga menyuruh menjamah secubit garam sebelum makan untuk menolak 70 macam penyakit dan ambil secolek lagi dengan jari manis tangan kanan setelah makan.
15. Baca basmalah dan berdoa sebelum dan setelah makan.– Doa sebelum makan;
16. Nabi SAW juga mengajar untuk kita makan dengan tangan kanan tanpa sudu, garfu ataupun chopstick. Dari Jabir r.a.
17. Sebaiknya kita yang menunggu makanan dan bukan makanan yang menunggu kitaMakan dan minum perlulah dalam keadaan duduk tidak berdiri, baik sekali makan keadaan duduk dengan menegakkan sebelah lutut sambil menekan perut. Hikmahnya dapat mengawal kuantiti makanan disamping mengatasi kembung dan senak perut.
18. Makan berjamaah bersama keluarga atau sahabat.
19. Rasulullah SAW melarang meninggalkan makan malam.
20. Elakkan kekenyangan sebelum tidur
21. Berpuasa
22. Islam melarang penganutnya untuk meminum arak, memakan babi dan anjing serta keluarganya, binatang dan tumbuhan yang beracun, berbisa dan berbahaya. 



~BE HEALTHY, LOSE WEIGHT, GAIN WEIGHT, MAINTAIN WEIGHT, RESHAPE YOUR BODY, IMPROVE SKIN COMPLEXION or EARN EXTRA INCOME. PM me 013-2221650~

~~ Always Pray for Gaza, Pray for Syria, Pray for Rohingya~~

Monday, 3 December 2012

Aku Pengen Kurus


Assalamualaikum warahmatullah hi wabarakatuh...

♥اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم♥

Aku pengen kurus ni sebenarnya tajuk lagu yang dinyanyikan oleh seorang penyanyi indonesia iaitu saykoji. Kalau nak dengar boleh play je kt bawah. Lagu ni memang sesuai untuk orang yang dalam proses menurunkan berat badan macam saya. he3. 

Seperti yang dijanjikan pada entri yang lalu saya akan updatekan tantang diet saya. Alhamdulillah, kelmarin cukup 2 minggu saya diet guna HERBALIFE. Hasilnya memang terbaekk.... Minggu pertama turun 1 kg. Minggu lepas turun 3 kg lagi. Alhamdulillah, memang terkejut jugak dapat turun banyak ni dalam masa 2 minggu. Allahurabbi. 

OPPSS. Lupa pulak nak bagitau berat asal saya. Ok, 2 minggu lepas berat saya 106 kg. Woowww...beratkan.  Alhamdulillah, sekarang ni dah turun ke 102 kg. Dengan HERBALIFE saya dapat turunkan berat badan dengan sihat. Target saya saya ialah untuk turun ke 96 kg sebelum tahun ni berakhir. Aamiin.  Bersama-sama dengan ini saya kongsikan jadual diet harian saya. Kalau rase mampu nak ikut, dipersilakan. 

Pagi
  • Minum setengah liter Tea Mix Herbalife.
  • Bersenam + jogging 20 minit.
  • Minum F1 dan F3 Herbalife sebagai sarapan.
  • Minum 2 liter Tea Mix Herbalife dan 2 liter air mineral sehingga waktu makan tengah hari.
Tengah hari
  • Makan tengah hari macam biasa.
  • Banyakkan makan sayur.
Petang
  • Minum 1 liter Tea Mix Herbalife dan 3 liter air mineral
  • Bersenam + Jogging 20 minit.
  • Minum setengah liter Tea Mix Herbalife sebelum dan selepas senaman petang.
Malam 
  • Minum F! dan F3 Herbalife sebagai makan malam.
  • Minum 1 liter air mineral.
video





~BE HEALTHY, LOSE WEIGHT, GAIN WEIGHT, MAINTAIN WEIGHT, RESHAPE YOUR BODY, IMPROVE SKIN COMPLEXION or EARN EXTRA INCOME. PM me 013-2221650~


~~ Always Pray for Gaza, Pray for Syria, Pray for Rohingya~~

Tuesday, 27 November 2012

3

Assalamualaikum warahmatullah hi wabarakatuh...


♥اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم♥






Sahabat-sahabat sekalian, apa kabar iman kita hari? Alhamdulillah kalau iman semakin bertambah, kalau semakin berkurang sama-samalah kita usahakan agar diri kita menjadi orang yang lebih baik untuk hari-hari akan datang. Aamiin...

Insya Allah untuk entri kali saya kongsikan bersama tentang no 3. Adakah ia ada kaitan dengan team bola sepak negara kita yang telah tewas 0-3 kepada Singapura. Mungkin kottt...he3. 

Rasulullah s.a.w bersabda: Tiga perkara yang jangan dilambat-lambatkan, iaitu solat apabila telah masuk waktunya, jenazah apabila telah siap (urusan mandi dan kafan) dan anak gadis setelah ditemuinya yang sesuai untuknya.    (H.R. Tirmidzi)



Ada 3 Hal dalam hidup yang tidak boleh kembali :

1. Waktu
2. Kata-kata
3. Kesempatan.


Ada 3 Hal yang dapat menghancurkan hidup seseorang :
1. Kemarahan
2. Keangkuhan
3. Dendam.

Ada 3 Hal yang tidak boleh hilang :
1. Harapan
2. Keikhlasan
3. Kejujuran.

Ada 3 Hal yang paling berharga :
1. Kasih Sayang
2. Cinta
3. Kebaikan.

Ada 3 Hal dalam hidup yang tidak pernah pasti :
1. Kekayaan
2. Kejayaan
3. Mimpi.

Ada 3 Hal yang membentuk watak seseorang :
1. Komitmen
2. Ketulusan
3. Kerja keras.

Ada 3 Hal yang membuat kita sukses :
1. Tekad
2. Kemahuan
3. Fokus.

Ada 3 Hal yang tidak pernah kita tahu :
1. Rezeki
2. Umur
3. Jodoh.

TAPI, ada 3 Hal dalam hidup yang PASTI, iaitu :
1. Tua
2. Sakit
3. Kematian.


Artikel ini saya perolehi daripada facebook. Jikalau ada salah dan silap saya mohon maaf dan harap diperbetulkan. Jika ianya bermanfaat sebar-sebarkanlah. Semoga kita semua dapat kebaikan daripada artikel ini. Insya Allah.

~~BE HEALTHY, LOSE WEIGHT, GAIN WEIGHT, MAINTAIN WEIGHT, RESHAPE YOUR BODY, IMPROVE SKIN COMPLEXION or EARN EXTRA INCOME. PM me 013-2221650~

~~ Always Pray for Gaza, Pray for Syria, Pray for Rohingya~~

Saturday, 24 November 2012

AKU & HERBALIFE

Assalamualaikum warahmatullah hi wabarakatuh....

♥اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم♥



Insya Allah hari ni saya nak berkongsi-pengalaman saya dalam HERBALIFE. Sebenarnya dah lama saya guna produk nih kalau tak silap akhir bulan 2 tahun nie. Masa tu semangat sangat nak turun berat badan sebab ada sorang cikgu di sekolah saya buat PBS berjaya kurus dengan menggunakan Herbalife.

So, saya pun ambil keputusan untuk try guna produk ni. Satu Kuching saya pusing untuk cari orang jual produk ni. Ingatkan ada jual kat farmasi biasa macam ubat-ubat lain. At last jumpa jugak kat Boulevard, Kuching. Maka kenallah saya dengan seorang cina yang bernama Evelyn. Dia nih dah pernah turun 8 kg dalam masa 3 bulan. 

Saya berfikir 3, 4 kali sebelum beli produk Herbalife sebabnya mahal. Tapi sebab nak Turun berat punya pasal saya dah tak kesah pasal harga. Selapas seminggu guna masih tak ada perubahan. saya pun call seorang member zaman sekolah menengah dulu. Dia ni memang aktif Herbalife. So, saya pun cite la cara saya guna produk tu. Terbahak-bahak dia sukakan saya sebab salah guna produk tu. Dia kata kalau tak tahu tanyalah.

Lepas je ikut cara yang sepatutnya saya pun terus sign up jadi ahli Herbalife bawah dia. Maka bermulalah kehidupanku bersama Herbalife. setelah berbulan-bulan guna total loss weight saya ialah 6 kg. Alhamdulillah. ok la walaupun siket. Ni la sebabnya saya tak guna produk Herbalife ni secara konsisten. Tapi walaupun berat turun siket je, saya dapat rasakan yang stamina saya semasa bersukan semakin meningkat. Allahurabbi 

Bermula pada 19 november yang lalu saya janji pada diri saya sendiri untuk menggunakan kembali Herbalife secara series dan konsisten. Insya Allah segala perkembangan akan saya bagitau dari masa ke semasa di sini.  doakan saya berjaya ye sahabat-sahabat semua. Salam...

~~BE HEALTHY, LOSE WEIGHT, GAIN WEIGHT, MAINTAIN WEIGHT, RESHAPE YOUR BODY, IMPROVE SKIN COMPLEXION or EARN EXTRA INCOME. PM me 013-2221650~


"Saya Tahu Allah sayang saya. Sebab tu diri ini masih diberi kesempatan untuk berubah dan menjadi hamba yang lebih baik. Thank You Allah"

~~Pray For Gaza, Pray For Syria, Pray For Rohingya~~

Friday, 23 November 2012

Puasa Asyura

Assalamulaikum warahmatullah hi wabarakatuh...

Kelebihan Puasa Asyura : 

Daripada Abu Qatadah al-Ansari Radhiallaahu `anhu,beliau berkata bahawa Nabi Sallallaahu `alaihi wasallam telah ditanya tentang puasa 'Asyura` dan Nabi Sallallaahu `alaihi wasallam menjawab :
صوم يوم عرفة يُكفِّر سنتين: ماضية ومستقبلة، وصوم يوم عاشوراء يكفر سنة ماضي

"Puasa pada hari Arafah menghapuskan (dosa) 2 tahun : yang lepas dan yang akan datang, dan puasa pada hari 'Asyura' menghapuskan (dosa) setahun yang lepas" -[Hadith diriwayatkan oleh semua kecuali al-Bukhari dan Tirmudzi, Nailul Autor, 4/323]




Apabila Manusia Jahil Agama

Assalamualaikum warahmatullah hi wabarakatuh....

Salam 10 Muharam sahabar-sahabat semua. Marilah sahabat semua kita berpuasa pada hari ini kerana besar ganjarannya. 

Salah satu tanda-tanda kiamat ialah : 
"Diangkat Al-Quran dan ilmu-ilmu agama daripada manusia"


" Insan adalah khaliafah Allah, maka teruskanlah perjuangan untuk membela, menegakkan dan menyebarkan agama Allah di atas muka bumi sehingga ke hari kiamat"

Sayu rasanya hati ini melihat gambar diatas di salah tafsirkan. Ini adalah kesan daripada kurangnya didikan agama dan tidak berminat untuk mendalami ilmu-ilmu Allah dengan mendalam. Allahurabbi. Mungkin juga disebabkan diriku ini sudah lama tidak memperingati sahabat-sahabat yang yang tentang agamaMu Ya Allah. Maafkanlah HambaMU ini Ya Allah.  

Semoga Allah membuka pintu hati mu wahai sahabat untuk menerima kebenaran. Aamiin..

~~Maafkan diri ini jikalau ada membuat kesilapan, tegurlah diri ini, tunjuklah cara yang betul~~

Thursday, 26 July 2012

Tiga Golongan Yang Rugi


"Malaikat Jibril datang kepadaku dan berkata:
1) "Rugilah (kecewa) orang yang bila namamu disebut dia tidak mengucapkan shalawat atasmu". Aku    mengucap:"Amin".
 2) "Rugi orang yang berkesempatan hidup bersama kedua orang tuanya tetapi dia tidak dimasukkan ke syurga". Aku berkata:"Amin".
3) Jibril berkata lagi:"Rugi orang yang berkesempatan hidup pada bulan Ramadhan, tetapi tidak sampai terampuni dosa-dosanya". Lalu aku mengucapkan:"Amin".
 -Riwayat Imam Ahmad-

 Daripada qaul Rasulullah SAW di atas dapatlah disimpulkan, terdapat 3 golongan manusia yang Rasulullah SAW kategorikan sebagai seorang yang rugi. Ruginya bukan di dunia sahaja, malah ruginya berterusan sehingga hari akhirat. Ketika mana orang lain berlumba-lumba mengumpul 'dana pahala' di dunia, dirinya sambil lewa dengan kehidupan dunianya. Maka terlepaslah peluang dan kesempatan yang Allah beri kepadanya.

InsyaAllah, sama-sama kita berdoa semoga usaha yang kecil dan amalan yang sedikit ini dapat mengubah diri. Biar kecil dan sedikit asalkan kita lakukan dengan istiqamah dan bersungguh-sungguh. Berazam dan bertawakkallah kepada Allah SWT semoga Allah redha dengan apa yang kita lakukan.

 Yakinlah, amalan yang disertai dengan kesungguhan semata-mata mengharapkan redhanya Allah SWT pastinya nanti akan sentiasa menjadi 'sahabat' kita. Setiap masa kita akan bersama-sama dengannya. Umpama seseorang yang sentiasa membaca Al-Quran sudah pastilah Al-Quran itu menjadi sahabatnya. Ada sahaja kesempatan dan masa terluang, Al-Quranlah yang dicapainya. Hari-harinya sentiasa bersama Al-Quran. Gunakanlah peluang dan kesempatan ini dengan melipat gandakan lagi amal ibadah kita.

Saturday, 12 May 2012

HARI IBU DILARANG SAMBUT???

::: HARI IBU DILARANG SAMBUT??? JOM DENGAR PERKONGSIAN Ustaz Azhar Idrus ( Original) :::

Mother’s Day menurut Wikipedia :


“One school of thought claims this day emerged from a custom of mother worship in ancient Greece, which kept a festival to Cybele, a great mother of Greek gods. This festival was held around the Vernal Equinox around Asia Minor and eventually in Rome itself from the Ides of
March (15 March) to 18 March. The ancient Romans also had another holiday, Matronalia, that was dedicated to Juno, though mothers were usually given gifts on this day. In some countries Mother’s Day began not as a celebration for individual mothers but rather for christians.”

Maksudnya di sini ialah bahawa hari ibu juga merupakan salah satu di antara perayaan yang disambut oleh orang kafir iaitu masyarakat yang beragama kristian. Greek kuno memanggilnya sebagai hari cybele iaitu ibu kepada dewa-dewa mereka. Dan Roman kuno pula meraikan hari matronalia sebagai tanda memperingati dewa juno iaitu mak kepada juventas, vulcan dan mars.



Jadi persoalannya di sini, PERLUKAH KITA SEBAGAI ORANG ISLAM untuk menyambutnya?

Di dalam Islam, kita dituntut untuk menghormati ibu bapa kita setiap masa dan ketika. Bukannya hanya terhad kepada hari-hari tertentu sahaja seperti pada hari ibu atau hari bapa.


Firman ALLAH Subhana Wa Ta’ala : Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ah”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.”

[Surah al-Israa’, Ayat 23 hingga 24]

Dr. Yusuf al-Qaradhawi pernah berkata, “Hari ibu ini timbul kerana pihak orentalis/doktrin barat memikirkan bahawa inilah cara yang terbaik untuk mereka menarik minat anak-anak remaja barat agar menghormati orang tua mereka. Umumnya kita tahu bahawa masyarakat barat amat tipis dengan adab tatasusila, jadi dengan mengadakan/mengkhususkan hari-hari tertentu sekaligus dapat memupuk remaja mereka agar menyayangi dan menghormati orang tua mereka.”


sekian..
 
 No. 1 is Allah No. 2 is Rasulullah Who next?...your mother Who next?...your mother Who next?...your mother And then your father...^_^

Tuesday, 17 April 2012

10 Laluan Yg bakal dilalui oleh Manusia Dari Dunia sampai Akhirat

LALUAN MENUJU KE KUBUR
*Jauhkan dari perbuatan mengumpat & mengeji
*Hindarkan perasaan irihati ( benci )
*Jangan terpengaruh dengan harta dunia
*Sucikan qadha' hajat dgn istibra ( berdehem selepas buang air kecil )

LALUAN UTK BERJUMPA IZRAIL
*Bersihkan diri dgn bertaubat
*gembirakan hati orang mukmin
*Bayar semula kadha ( Solat & puasa ) yang tertinggal.
*Kasih sepenuh hati pada Allah Ta'ala


LALUAN UTK BERJUMPA MUNGKAR NANGKIR
* Mengucap dua kalimah syahadah
* suka memberi Sedekah
* Berkata Benar
* Bersihkan dan perbaiki diri

LALUAN UTK MEMBERATKAN PERTIMBANGAN
* Belajar atau mengajar ilmu yang bermanfaat
* Sucikan perkataan dan pakaian
* Bersyukur dgn yang sedikit
* Suka dan redha dgn yang didatangkan oleh Allah

LALUAN MEMANTAPKAN AMALAN
* Jauhkan perkataan sia-sia
*Pendekkan cita-cita dunia
* Banyakkan puji pujian kepada Allah
* Banyakkan sedekah dan khairat

LALUAN MELALUI TITIAN SIRAT AL MUSTAKIM
* Kasihanilah aulia Allah Ta'ala
* Berbaktilah pada ibu bapa
* Berpegang teguh pada hukum syarak
* Bercakap perkataan yang baik sesama manusia

LALUAN MENJAUHKAN DIRI DARI NERAKA
* Banyakkan membaca al-quran
* Banyakkan menangis kerana dosa dosa lalu
* tinggalkan perkara yang maksiat
* Jauhkan segala yang haram

LALUAN UTK MEMASUKI SYURGA
* membuat kebajikan seberapa yang boleh
* Kasihi orang yang soleh
* kerjakan segala suruhan allah
* Merendahkan diri di antara sesama makhluk

LALUAN BERJUMPA DENGAN NABI MUHAMMAD
* kasihilah nabi Allah Taala
* kasihilah Rasullullah
* tuntutilah yang difardukan oleh Allah Taala
* banyak selawat Nabi SAW

LALUAN UTK BERTEMU ALLAH
*Serahkan seluruh jiwa raga kepada Allah Taala
* Hindarkan diri dari menderhaka kepada Allah Taala
* betulkan dan baikkan i'tikad kepada Allah Taala 
* Bencikan segala yang diharamkan Nya."

Monday, 12 March 2012

Tips Menjadi Wanita Cantik..

Semoga bermanfaat bagi kita semua, terutama kepada wanita muslimah... Amin...



1) Jadikanlah ghadul bashar (menundukkan pandangan) sebagai celak bagi kedua belah alis mata kalian.       InsyaALLAH, pandangan visual kalian akan menjadi makin jernih dan bening.

2) Oleskanlah lipstik kejujuran dan kebenaran (alhaq) pada ulasan bibir delima kalian. InsyaALLAH, ukiran senyuman kalian akan bertambah manis dan dihargai sesama.

3) Bedakkanlah raut wajah kalian dengan kosmetik yang berasaskan malu dan keadaban. InsyaALLAH, kesederhanaan lahiriah yang kalian biaskan itu akan menyejukkan mata yang memandang.

4) Lumurkanlah sabun istighfar ke sepelusuk anggota badan kalian. InsyaALLAH, ia boleh mengikis daki kotoran dosa dan kesalahan yang telah kalian lakukan.

5) Rawatkanlah rambut kalian dengan hijab ISLAMI. InsyaALLAH, ia akan menyelimuti azaraul jasad sang hawa daripada menjadi mangsa kerakusan insan yang terlepas daripada tambatan keimanannya.

6) Sarungkanlah kedua-dua belah tangan kalian dengan gelang sedekah dan jari-jemari kalian dengan cincin ukhuwwah Islamiyyah. InsyaALLAH, kelak kalian akan temui warga Solehin yang nilaiannya melangkaui segunung emas permata.

7) Alunkanlah kemerduan dan kesyahduan suara kalian dengan tilawatul Quran dan zikrullah. InsyaALLAH, berkat kekhusyukan dan penghayatan, hulwatul Iman akan dikecapi roh kalian sebagaimana lidah merasakan kemanisan makanan.

8) Luruskanlah postur tubuh badan kalian dengan ketulusan dalam menunaikan solat dan pengibadatan kepada Yang ESA. InsyaALLAH, takkan DIA persia-siakan keikhlasan atau keikhlasan atau keistiqomahan kalian dalam mencari keredhaan-NYA.

9) Hembuskanlah nafas taabud wa taqarrub ilaALLAH S.W.T. ke dalam roh dan sanubari kalian. InsyaALLAH, selama itu takkan kalian rasai ketandusan kasih sayang maupun kegelisahan dalam kehidupan.

Sunday, 26 February 2012

Kelebihan mengamalkan al-Mathurat

Al-Mathurat adalah Zikir dan Doa Rasulullah SAW


Banyak kelebihan mengamalkan zikir dan doa Rasulullah ni..

  1. Terpelihara daripada gangguan syaitan dari pagi hingga petang dan dari petang hingga pagi berikutnya .
  2. Terpelihara daripada bahaya dan perkara2 yang tidak diingini
  3. Segera mendapat apa yang dicita2nya
  4. Pahala seperti membaca sebahagian besar al-Quran
  5. Keperluannya dicukupkan oleh Allah SWT
  6. Layak mendapat syafaat pada hari kiamat ( yang paling diharap2kan oleh semua hamba Allah )
  7. Sering mendapat kelebihan yang tersendiri
  8. Memberi ketenangan dalam jiwa ( haa tak perlu ke GIG utk berHEAD BANGING dah..)
  9. Mendapat ganjaran pahala daripada Allah SWT 
  10. Membina kekuatan dalaman dan semangat yang tinggi dalam melakukan setiap perkara .
 Al-Imam al-Syahid Hasan al-Banna, memberitahu:

 " Bacalah al-Quran , tatapilah buku-buku atau pergilah mendengar perkara-perkara yang baik atau amalkanlah zikrullah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dengan hal2 yang tidak berfaedah . "

Saturday, 25 February 2012

~~yahanana...betapa beruntungnya kami....~~

video


makna lirik
~~yahanana...betapa beruntungnya kami....~~

Telah muncul agama yang didukung,
Dengan munculnya sang nabi Ahmad,
Betapa untungnya kami dengan Muhammad,
 itulah anugerah dari Allah,
betapa beruntutngnya kami,
diistimewakan dengan ayat-ayat tujuh (al-fatihah),
penghimpun rahsia setiap makna,
tak ada yang senilai dengannya,
dan Allah mewahyukan kepadanya (Muhammad S.A.W.),
betapa beruntungnya kami,
ketika di makkah bulan tampak terbelah deminya(Muhammad S.A.W.),
lalu kabilah Mudhar (kabilah Muhammad S.A.W.) menjadi dibanggakan di atas seluruh umat,
betapa beruntungnya kami….

Sunday, 1 January 2012

SALAM 2012

Salam semua...saat ini saya tidak dapat melelapkan mata...lama betul tidak mencoret disini...ini mungkin kerana memikirkan beberapa isu yang tengah diperkatakan sekarang ini...
alhamdulillah, dikesempatan cuti semseter ini saya meluangkan masa untuk bersama keluarga 
dan bertemu dengan rakan-rakan yang telah lama tidak berjumpa...pelbagai perkara yang dikongsikan bersama untuk menambahkan ilmu pengetahuan...

Selamat tahun baru 2012 saya ucapkan kepada seluruh umat manusia...insya allah pada 3 jan nanti saya akan berangkat pulang ke kuching...beribu perasaan hadir dalam diri ini...rasa sedih untuk meninggalkan keluarga yang tercinta, kampung halaman dan sahabat-sahabat...namun, saya terpaksa mengahadapinya dengan memulakan langkah demi langkah...masih jauh lagi perjalanan dan perjuangan saya di bumi Allah S.W.T ini...  

masih banyak lagi ilmu-ilmu Allah yang belum dikuasai...
masih banyak lagi ibadat-ibadat yang belum dilakukan...

Sebelum tahun 2011 melabuhkan tirainya, pelbagai dugaan yang telah menimpa diri ini...
bertapa peritnya diri ini terpaksa menempuhi setiap ujian daripada Allah S.W.T...
saya sedar ujian  yang datang ini adalah untuk menguji keimananku terhadap Allah S.W.T...

ya Allah berikanlah aku kekuatan untuk menghadapi cubaanMu untuk tahun 2012 yang mendatang ini...

Moga-moga tahun 2012 ini akan menjadi tahun yang gemilang untuk diriku dan umat islam sekalian...Moga-moga tahun 2012 islam akan tertegaknya di bumi Allah ini...insya Allah...

ya Allah, Engkau berikanlah kekuatan kpd pejuang-pejuang agamaMu untuk menentang musuh-musuhMu.. ya Allah, Engkau berkatilah perjuangan kami untuk menegakkan agamaMu... ya Allah, Engkau berikanlah hidayah kepada seluruh umat manusia untuk bersama dalam agamaMu..