Sunday 15 September 2013

Ujian Adalah Tarbiah Daripada Allah S.W.T.

Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh..
♥اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم♥

 

Bismillah. Have you had your Shake today? Apa khabar sahabat-sahabat sekalian. Semoga sahabat semua sentiasa sihat dalam perlindungana Allah S.W.T. Aamiiinn. Kebelakangan ni saya sering melihat beberapa orang sahabat di alam maya sering mengadu ditimpa ujian daripada Allah s.w.t. dan diri saya sendiri pun tidak terlepas daripada mendapat ujian daripada Allah.

Alhamdulillah, ku bersyukur pada Allah biar ujian itu pahit tetapi yang lebih memahat di dalam jiwa. Apabila Allah S.W.T menguji kita itulah tandanya Allah itu sayangkan kita. Ujian hidup ini sebenarnya merupakan kayu pengukur aras keimanan dalam hati kita. Samada kita full time beriman, atau sometime ataupun no time beriman kepada Allah S.W.T. 



1-KENAPA AKU DIUJI? 

“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka akan dibiarkan (saja) hanya dengan mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia pasti mengetahui orang- orang yang dusta.”
Surat Al-Ankabut: 2-3
 
2-KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN? 

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”  Surah Al-Baqarah ayat 216

3-KENAPA UJIAN SEBERAT INI? 

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” Surah Al-Baqarah ayat 286
 
4-BAGAIMANA MENGHILANGKAN RASA KEKECEWAAN?

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.”
Surah Al-Imran ayat 139

5-SUNGGUH, AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI…!!!!! 

 “Dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan orang-orang yang kafir."
Surah Yusuf ayat 87



 
6-BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPI PERSOALAN HIDUP?

 “Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah kamu beruntung.”
Surah Ali-Imran ayat 200
 
7-APA JAWAPANNYA?

 ”Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan shalat. Dan (shalat) itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk, (yaitu) mereka yang yakin, bahwa mereka akan menemui Tuhannya, dan bahwa mereka akan kembali kepada- Nya.” Surah Al-Baqarah ayat 45-46
 
8-SIAPA YANG MENOLONG DAN MELINDUNGIKU? 

“Cukuplah Allah (menjadi penolong) bagi kami dan Dia sebaik-baik pelindung.”
Surah Ali-Imran: 173 
 
9-KEPADA SIAPA AKU BERHARAP? 

"Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal,dan Dia adalah Tuhan yang memiliki ‘Arsy (singgasana) yang agung.”
Surah At-Taubah ayat 129 


Renung-renungkan pada masa ini, semoga dapat membawa kebaikan kepada sahabat semua. Insya Allah, aamiinn... :)

*artikel dipetik daripada facebook Ustaz Zahazan.

 

~BE HEALTHY, LOSE WEIGHT, GAIN WEIGHT, MAINTAIN WEIGHT, RESHAPE YOUR BODY, IMPROVE SKIN COMPLEXION or EARN EXTRA INCOME.~
PM me at FB or  013-2221650

~~ Always Pray for Mesir, Pray for Syria, Pray for Rohingya, Pray for Gaza ~~

2 comments: